Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

התנגדות לצו צוואה

מהי התנגדות לצוואה?

התנגדות לצו קיום צוואה זהו הליך משפטי למניעת תוקף הצוואה. התנגדות זו היא הדרך לערער על הצוואה שהשאיר אדם אחריו. צו קיום צוואה הוא מסמך משפטי המאשר חלוקת נכסיו של הנפטר. אם אתם סבורים שצו קיום הצוואה אינו נכון או הוגן, קיימת דרך להתנגד לו. להלן מספר סוגיות מרכזיות שכדאי להכיר אם אתם חושבים להתנגד לצו קיום צוואה. בכל מקרה מומלץ לפנות לייעוץ משפטי כדי לבצע הערכת מצב מקצועית ולמצות את האפשרויות העומדות בפניכים במקסימום.

מי יכול להגיש התנגדות לצוואה?

בית המשפט קובע שכל אדם ש”מעוניין בדבר” יכול להגיש התנגדות לצו צוואה. המונח “מעוניין בדבר” מתיחס לאדם שיש לו אינטרס כלכלי בירושה. לדוגמא אחד מילדיו של המנוח נושל מהירושה, הוא מעוניין בירושה ולכן הוא מעוניין בדבר. במידה ובית המשפט יקבל את ההתנגדות, הירושה תחולק גם למגיש ההתנגדות.

צו קיום צוואה

עילות התנגדות לצוואה 

יכולות להיות מספר סיבות להתנגדות לצוואה. בין הסיבות הנפוצות אי כשרות של היורש לכתיבת צוואה, השפעה בלתי הוגנת,מצב של הונאה, זיוף מסמכים או צוואה שאינה תקפה. אנשים מסוימים עשויים גם להתנגד לצוואה אם הם חשים שחלוקת הנכסים אינה הוגנת או צודקת, או אם הם מאמינים שאדם אהוב נוצל או נאלץ לערוך צוואה. תהיה הסיבה אשר תהיה, חשוב להבין את ההליך המשפטי לעומק ולהתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום.

אי כשרות לכתיבת צוואה

המונח המשפטי הוא “כשרות לצוות” והוא מעמיד במבחן את ההבנה של כותב הצוואה של מה בדיוק הוא רושם ומבקש. בין האנשים שיימצאו כלא כשירים לכתיבת צוואה יהיו למשל יורשים אשר לוקים בנפשם או אנשים אשר לא היו צלולים בעת כתיבת הצוואה, לדוגמא עקב מצב של דמנציה. במידה יתברר בבית המשפט כי המנוח לא היה כשיר, ההתנגדות לצוואה תתקבל.

השפעה בלתי הוגנת

התנגדות לצוואה בעילת השפעה בלתי הוגנת מתכוונת לכך שהמנוח בעת כתיבת הצוואה נוצל בשל תלות באדם אחר והוריש לאותו אדם יותר, או נישל אחר בגלל תלות זו. הגשת התנגדות לצו צוואה בשל השפעה בלתי הוגנת לעתים מורכבת, כיוון שהיא מחייבת הבאת הוכחות מאד ברורות למעשה.

כשרות הצוואה

עילה זו מתייחסת לצוואה שקיים לגביה חשד של זיוף. גם צוואה שאיננה הצוואה האחרונה של המנוח נופלת בקטגוריה זו. במידה וישנה צוואה עדכנית יותר היא למעשה מבטלת את קיומה של הצוואה שהוגשה לרשם הירושות.

צוואה לא חוקית

צוואה לא חוקית היא צוואה שהתוכן שלה נוגד את חוקי המדינה ואו אם היא מכילה הוראות לביצוע עברות, לדוגמא צוואה אשר מבקשת להעלים מס. גם צוואה הקוראת לפגוע במישהו על מנת לקבל את הירושה היא צוואה לא חוקית. ישנם דברים שלא ניתן להוריש כדוגמת זכויות של דייר מוגן ולכן גם צוואה כזו היא אינה חוקית.

צוואה לא אפשרית / לא מוסרית

לעיתים ישנן צוואות שההוראות בהן לא ניתנות לביצוע מבחינה מעשית ולכן מגישים התנגדות לצו צוואה. צוואה בה מורישים נכס שלא שייך למנוח היא אחת הדוגמאות למצב זה. קיימות גם צוואות שההוראות בהן אינן מוסריות, לדוגמא התניה של קבלת הירושה בהעתקת מקום מגורים או בגירושין.

תהליך הגשת התנגדות לצו צוואה 

  • אחרי הגשת בקשה לצו קיום צוואה – ניתן להביע התנגדות 
  • מומלץ לפנות לעורך דין לענייני משפחה המתמחה בצוואות וירושות.
  • את ההתנגדות יש להגיש תוך 14 יום מההודעה לרשם לענייני ירושה
  • הגשת התנגדות כרוכה בתשלום אגרה 

ניתן לקרוא מידע רשמי להתנגדות למתן צו קיום צוואה> באתר הרשם לענייני ירושה.

אחרי הגשת התנגדות לצו קיום צוואה בית המשפט יקיים דיון לקביעת תוקף הצוואה. האדם המערער על הצוואה יצטרך לספק ראיות לתמיכה בטענה. על עורך הצוואה (האחראי על ביצוע הצוואה) להביא ראיות להגנת הצוואה. אם יימצא בבית המשפט שהצוואה אינה תקפה, לרוב בית המשפט יחלק נכסי העיזבון על פי החוקים לחלוקת הרכוש, הקובעים כיצד מחולקים הנכסים כאשר אין צוואה תקפה. חשוב לזכור שבית המשפט עלול להחליט שהצוואה תקפה במקרה כזה ניתן יהיה להגיש ערעור. התנגדות לצוואה יכולה להיות תהליך מסובך וטעון רגשית. זו הסיבה שבגללה מומלץ לכל מי ששוקל לערער על צוואה לפנות לייעוץ משפטי מעורך דין מנוסה בענייני צוואות וירושות בתחילת התהליך כדי שיוכל לעזור לו להבין את זכויותיו ואת דרך הפעולה הטובה ביותר.

חשוב לזכור

התנגדות לצו קיום צוואה עלולה להפוך לתהליך ארוך, מתיש וטעון ריגשית בשל הקרבה למנוח. בנוסף, ההליך עלול להיות כרוך בהוצאה כספית לא מבוטלת, אך ייתכן שיהיה צורך להשלים אותו עד תום על מנת להבטיח כי נכסי העיזבון יחולקו בצורה הוגנת ועל פי רצונו של המנוח. לפני שמחליטים לערער על צו קיום צוואה, חשוב לבחון את העלויות הפוטנציאליות והאם זה הדבר משתלם. במידה יש לך חששות לגבי תוקף הצוואה, זה הזמן לפנות לייעוץ משפטי. כדאי להישאר עם הרגליים על הקרקע ולא לפתח ציפיות לא מציאותיות. ערעור על צו קיום צוואה עלולה להיות קשה ואין ערובה שיצליח. חשוב להתייעץ עם עורך דין ולשקול את העלויות והתועלת של הגשת התנגדות זו. ערעור על צו קיום צוואה כרוך בהגשת התנגדות רשמית, איסוף ראיות, שכירת שירותי עורך דין, השתתפות בדיונים ואולי אף ערעור על ההחלטה. אלה הסיבות שבגללן קיימת חשיבות קריטית לבחור בעורך דין הנכון למשימה – מומחה מנוסה שמתמחה בדיני צוואות וירושות וגם מתאים לכם בפן של התקשורת הביו אישית. בחירה בעורך דין הנכון יכולה להפוך את כל התהליך לפחות מיגע ומטלטל רגשית.

כתוב/י תגובה