Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

אם נגרם לכם נזק כתוצאה מהפרת זכויות יוצרים או, לחלופין, אם מישהו תובע אתכם על פגיעה בקניין רוחני – רוב הסיכויים שתזדקקו לשירותיו של עורך דין מומחה בתחום.

כיוצר או כבעלים של קניין רוחני, בין אם זה ספר, שיר, סרט או תוכנה, יש לך את הזכות להגן על היצירה שלך מפני שימוש בלתי מורשה על ידי אחרים. כאן נכנס לתמונה חוק זכויות היוצרים אשר נועד לספק הגנה של הקניין הרוחני.

מהו חוק זכויות יוצרים?

חוק זכויות יוצרים הוא אוסף של כללים ותקנות משפטיים המגינים על יצירות מקוריות של המחבר. הוא מעניק ליוצר או לבעלים של יצירה את הזכות הבלעדית לשכפל, להפיץ ולהציג את היצירה בפומבי, וכן את הזכות ליצור יצירות המבוססות על היצירה המקורית. חוק זכויות היוצרים גם מעניק לבעלים את הזכות הכלכלית והמוסרית למנוע מאחרים להשתמש ביצירתם ללא רשות. למעט בנסיבות מוגבלות, כגון שימוש הוגן – שזהו שימוש ביצירה ללא קבלת רשות למטרות מסוימות כמו : ביקורת, לימוד עצמי, דיווח עיתונאי, מחקר ועוד .

זכויות יוצרים חלות על מגוון רחב של יצירות מקוריות:

  • יצירות וידאו – לדוגמא סרטים, תוכניות טלוויזיה וסרטונים באינטרנט
  • יצירות כתובות – מאמרים, ספרים, הרצאות ויצירות מוזיקליות
  • יצירות ויזואליות – לדוגמא פוסטרים, ציורים ומודעות
  • תוכנות מחשב ומשחקי וידאו
  • יצירות דרמטיות – מחזה, הצגה והופעות מחול
זכויות יוצרים

מה עושה עורך דין זכויות יוצרים?

עורך דין זכויות יוצרים הוא עורך דין משפטי המתמחה בדיני זכויות יוצרים. המומחיות שלו מתבטאת במתן סיוע לאנשים, ארגונים ועסקים בכל הקשור לקניין הרוחני על ידי ייעוץ או הובלה פעילה של הליכים משפטיים לביצוע רישום או אכיפת זכויות היוצרים. עורכי דין בתחום הקניין הרוחני גם עוזרים ללקוחותיהם להתגונן מפני תביעות של הפרת זכויות יוצרים ומייצגים אותם בבית המשפט במידת הצורך.

חלק מהשירותים המרכזיים שעורך דין זכויות יוצרים מספק כוללים:

רישום זכויות יוצרים

זהו ההליך בו מגישים את זכויות היוצרים לרישום במשרדי הממשלה. לאחר שהליך הרישום הושלם הדבר למעשה מהווה אישור רשמי על הבעלות על היצירה. בישראל ההגנה על יצירות מקוריות היא אוטומטית, לכן נחסך מאיתנו לבצע רישום רשמי בפועל. יחד עם זאת, קיימת המלצה להפקיד את היצירה אצל עורך דין בכדי שיהיה תיעוד לתאריך היצירה. בנוסף, במידת הצורך ההוכחה על הבעלות על היצירה תהיה קלה יותר.

הפרת זכויות יוצרים

הפרת זכויות יוצרים מתרחשת כאשר מישהו עושה שימוש ביצירה או בחלקים ממנה לצורך פרסום, העתקה, שידור, יצירה נגזרת, השכרה, מכירה, החזקה והפצה למטרה עסקית או מסחרית, או העמדה לרשות הציבור ללא הסכמה של בעל הזכות. ניתן לדרוש בתשלום פיצויים בגין הפרת זכויות יוצרים בהתאם להיקף הנזק הנגרם לבעל הזכות. אפשרות נוספת העומדת לרשות בעל הזכות היא לתבוע פיצוי סטטוטורי בגובה עד 100 אלף שקלים ללא הוכחת נזק. אם אתם חושדים שמישהו הפר את זכויות היוצרים שלכם, עורך דין לקניין רוחני יכול לעזור לכם לקבוע האם קיים במקרה הנתון מצב המאפשר תביעה חוקית. ייעוץ של עורך דין לזכויות יוצרים יאפשר לכם לקבל תמונה ברורה לגבי האופציות שעומדות לרשותכם כדי לאכוף את הזכויות ולמנוע פגיעה באינטרסים שלכם. ליווי עורך דין מומחה בתחום נחוץ גם במהלך התקופה של ניהול משא ומתן, הסדרה והוא חיוני כדי לייצג אותכם בבית המשפט במידת הצורך.

משפט זכויות יוצרים

במקרים מסוימים, מחלוקות סביב סוגיות של זכויות יוצרים עלולות להחריף עד לנקודה שבה יש צורך בהתדיינות משפטית. נקיטת צעדים משפטיים כדי להגן על קניין רוחני דורשת ידע וניסיון מקצועי לצורך ניווט במערכת בתי המשפט.

חוזה זכויות יוצרים

על פי חוק ברירת המחדל, בעל הזכויות הוא היוצר. כלומר אם ציירת ציור, כתבת שיר או צילמת סרטון – זכויות היוצרים הן שלך. אך מה קורה כשמדובר ביצירה משותפת או הזמנה של יצירה מבעל מקצוע או עובד בחברה או ארגון אחר? במקרים כאלו מומלץ לחתום על חוזה או להכניס סעיף בחוזה העבודה שמפרט למי שייכות זכויות היוצרים על היצירה. חוזה או סעיף מסוג זה יוכל למנוע מחלוקות בעתיד.

בחירת עורך הדין לזכויות יוצרים

בעת בחירת עורך דין זכויות יוצרים, ישנם מספר גורמים שיש לקחת בחשבון. ראשית, תרצו לוודא כי לעורך הדין יש ניסיון בדיני זכויות היוצרים והוא מכיר את הניואנסים הקטנים של התחום. כמוכן, תבחנו את המוניטין והרקורד של עורך הדין. חפשו ביקורות או קבלו המלצות מלקוחות עבר, ובקשו מעורך הדין אסמכתאות המציגות את אופי ומהות הניסיון שלו בתחום.

כתוב/י תגובה